Het nieuwe werken in de toekomst: 5 kenmerken van de future worker
De manier van werken is voor veel organisaties sterk veranderd in de afgelopen paar jaren. Ook de behoeftes van medewerkers veranderen snel. Wisselen van baan gebeurt steeds vaker en sneller. Zorg dat je weet wat medewerkers nodig hebben, zodat ze niet alleen nu, maar ook in de toekomst successen kunnen boeken en dat je ze met plezier voor je blijven werken!
Lees in dit artikel over:
- De 5 typische kenmerken van de ‘future worker’, ofwel ‘werker van de toekomst’
- Hoe je hier als organisatie op inspeelt om je medewerkers succesvol te laten zijn.
De 5 typische kenmerken van de future worker
1.Werken op verschillende plekken
De uitdaging
65% van de werknemers werkt hybride. Een deel van de tijd zijn ze op kantoor, een ander deel thuis, en vaak werkt men ook onderweg door. Afhankelijk van iemands persoonlijkheid en functie binnen de onderneming, brengt dit uitdagingen met zich mee. Voor creatieve samenwerkingsrollen kan het complexer zijn om de juiste tools te faciliteren dan voor routinegestuurde onafhankelijke rollen. Om een concreet voorbeeld te geven: een salesmedewerker of engineer krijgt vaak meer te maken met brainstorms & externe contacten dan een administratief of IT-medwerker. Hoe zorg je dan dat iedereen ook op afstand in verbinding blijft?
Zo help je de future worker hierbij
Denk goed na over het type werkzaamheden dat een medewerker uitvoert en vraag je af of dit allemaal mogelijk is op kantoor, op een thuiswerkplek en onderweg. Stel in elk geval de volgende vragen:
- Kan de medewerker alle software & (gedeelde) documentatie te allen tijde benaderen?
- Moet de medewerker veel bellen of vergaderen? En beschikt deze over de apparatuur om overal professioneel over te komen & goed verstaanbaar en zichtbaar te zijn?
- Kan de medewerker vanaf iedere locatie eenvoudig content delen? Zoals adviesdocumenten, naslagwerk of (live) aantekeningen.
Werken op verschillende plekken: tip van Tiemen
Deel je aantekeningen live met deelnemers op afstand. Maak je bijvoorbeeld aantekeningen op een whiteboard of flipchart, dan richt je de UVC30 Contentcamera daarop, zodat deelnemers van de vergadering, les of training direct mee kunnen denken en kijken.
2.Werken in instabiele omgevingen
De uitdaging
De ene werkomgeving is gevoeliger voor afleiding dan de andere. De focus kan verstoord worden door bijvoorbeeld overleggende collega's op kantoor, gezinsleden & huisdieren thuis of achtergrondgeluiden onderweg. Bij het faciliteren van hybride werken, moet je dus ook denken aan manieren om de focus te bevorderen, op basis van de verschillende werkomgevingen.
Zo help je de future worker hierbij
Breng helder in kaart in welke situaties medewerkers zich bevinden & welke onderbrekingen ze daarbij kunnen ervaren. Je werkt toe naar een scenario waarin de focus optimaal is. Vraag je daarom af:
- In hoeverre hebben medewerkers te maken met achtergrondgeluiden? Zijn ze goed verstaanbaar tijdens het telefoneren & videovergaderen?
- In hoeverre hebben medewerkers te maken met achtergrondbeweging? Zijn ze goed zichtbaar tijdens videocalls?
- Hebben medewerkers altijd beschikking over een goed werkende netwerkverbinding?
Werken in instabiele omgevingen: tip van Tiemen
Filter achtergrondruis weg tijdens het bellen & videovergaderen. Met een Yealink noise-cancelling bluetooth headset bijvoorbeeld. Het kost minder energie & geeft een professionelere indruk als je goed verstaanbaar bent en je gesprekspartner goed kan verstaan. Zo waarborg je efficiënt werken in iedere omgeving.
3.Nog meer samenwerken
De uitdaging
De pandemie heeft nog eens meer dan duidelijk gemaakt dat een goede lopende samenwerking 1 van de belangrijkste elementen is van succes. Naast succesvol vergaderen zijn natuurlijk ook andere factoren die de kwaliteit van de samenwerking beïnvloeden. Bijvoorbeeld: Weten teamleden wat ze van elkaar kunnen verwachten qua planning & persoonlijke krachten? Wie is wanneer via welke weg bereikbaar?
Zo help je de future worker hierbij
Zorg dat teams samen evalueren en reflecteren op de samenwerking: wat gaat er goed en wat kan er beter? Probeer de volgende vragen te (laten) beantwoorden:
- Vindt iedereen dat ze elkaar goed kunnen bereiken?
- Wat vindt men van de manier van delen van documenten en aantekeningen?
- Staat iedereen in zijn kracht binnen het team? Waar kan men elkaar mee helpen?
Beter samenwerken: tip van Tiemen
Faciliteer passende samenwerkingstools. Werk je veel met Microsoft, dan kan je ervoor kiezen van de samenwerkingsruimtes volledig geïntegreerde Microsoft Teams Rooms te maken, waarbij hardware één is met UC-platform.
4.Werken met verschillende platforms
De uitdaging
We gebruiken steeds meer verschillende specifieke tools tijdens het samenwerken. Als het gaat om meetings op afstand worden vaak verschillende UC-platforms afwisselend gebruikt. Bijvoorbeeld omdat klanten, opdrachtgevers of andere zakelijke relaties liever met Google Meets werken, terwijl de eigen organisatie overwegend met Teams werkt. Zorg dat men flexibel gebruik kan maken van meerdere platforms. Daarmee bespaar je uiteindelijk tijd en dus kosten.
Zo help je de future worker hierbij
Breng in kaart in hoeverre men gebruik maakt van verschillende UC-platforms & of dit soepel verloopt. Dit doe je door de volgende vragen te beantwoorden:
- Hoeveel medewerkers gebruiken welke UC-platforms?
- Is er veel contact met externen & gebruiken zij (liever) een ander platform?
- Waar loopt men tegenaan bij het gebruik van de verschillende platforms?
Werken met verschillende platforms: tip van Tiemen
Sluit je eigen device aan op een MTR on Android all-in-one videobar, waardoor je makkelijk via verschillende platforms kunt vergaderen mét de kwaliteit van een videoconferencing systeem. Denk ook aan de adoptie van je systeem, als je ruimtes in gaat richten. Kies voor een gebruiksvriendelijk systeem dat goed eigen te maken is door de beoogde gebruikers.
5.Werken op verschillende devices
De uitdaging
Veel medewerkers gebruiken niet alleen een laptop of PC voor het werken, maar werken ook vanaf smartphone of tablet. Daarbij komt dat sommige devices zowel voor persoonlijk als zakelijk gebruik ingezet worden. Een uitdaging hierbij kan zijn dat alle applicaties & documenten bereikbaar moeten zijn vanaf verschillende devices.
Zo help je de future worker hierbij
Het is belangrijk om te weten welke devices medewerkers graag gebruiken voor hun werk in verschillende scenario's en voor verschillende doeleinden, zoals analyseren, chatten, bellen of brainstormen. Daarnaast is het goed om als werkgever duidelijk aan te geven welke devices werknemers mogen gebruiken.
Vraag je in elk geval het volgende af:
- Welke devices passen bij de verschillende soorten werkzaamheden in de organisatie?
- Welke devices vinden medewerkers makkelijk om te gebruiken?
- Hoe integreer je deze devices met de gebruikte platforms & tooling?
Werken op verschillende devices: tip van Tiemen
De Yealink CP900 is een premium, draagbare USB / Bluetooth-speakerphone, ideaal voor vergaderruimtes, persoonlijk gebruik en onderweg. Deze sluit je makkelijk aan via USB-kabel of bluetooth op verschillende apparaten.
Succesvol samenwerken in de toekomst: zorg voor een vloeiende overgang
De essentie van dit verhaal: sta erbij stil dat de successen van werknemers afhankelijk zijn van zijn huidige & toekomstige behoeftes. Dit is natuurlijk verschillend per persoon & rol, maar eerder in dit artikel zag je al dat er wel een bepaalde tendens is: het nieuwe werken wordt steeds flexibeler en er is behoefte een aan vloeiende overgang van de ene werksituatie naar de andere. Probeer hier dus tijdig op in te spelen om ook in de toekomst succes te bereiken!